Pegasus wint vriendschappelijke wedstrijd tegen Kijkuit in Balkbrug

24 nov 2015 01:02 | Geplaatst door Bernard | 2 reacties | Reageer

Maandagavond 23 november om 20.00 uur speelden Schaakvereniging Pegasus uit Zwolle en Dam- en schaakvereniging Kijkuit in Balkbrug een vriendschappelijke teamwedstrijd. De teams bestonden uit 8 man en het speeltempo was anderhalf uur per speler per partij.
Het idee is om elkaar twee keer te treffen. Dit was de eerste ontmoeting, in het voorjaar de return.
De Pegasusborden werden bezet door Mike van Halm, Gerard Trentelman, Bernard Holtrop, Johan Valk, Menno ter Braak, Hedzer Terpstra, Marcel Pol en Gerard van Bussel.
Het bleek een niet helemaal gelijke strijd te zijn, want aan het vierde en vijfde bord wonnen Johan en Menno eigenlijk iets te gemakkelijk. Na een uurtje stonden we al met 2-0 voor. Aan de andere borden ging het minder makkelijk.
Aan het eerste bord vochten Mike van Halm en Krine Faber een loopgravengevecht uit, dat uiteindelijk in een stelling waar nog nauwelijks een stuk geslagen was verzande in remise.
Gerard Trentelman kreeg door Harry Meerlo het Vleugelgambiet van het Siciliaans (1.e2-e4 c7-c5 2.b2-b4!) voor de kiezen. Beide spelers waren het na afloop er over eens dat het een mooie partij was, die enigszins ontsierd werd door de tijdnoodfase waar Gerard een betere stelling plots zag veranderen in een verloren stelling vanwege een pion die niet meer tegen te houden was. Hij gaf op.
Aan het derde bord speelde schrijver dezes tegen Dirk de Leeuw een orthodox Damegambiet tegen elkaar uit dat uiteindelijk door de Pegasusspeler beslist werd.
Hedzer Terpstra en Douwe Boersma hielden elkaar op remise, maar Marcel Pol won zijn partij weer van Bas Prins en Gerard van Bussel won ook zijn partij van een speler waarvan de naam mij op dit moment niet bekend is.
Uitslag 2-6 dus. Maar een geslaagde avond en We kijken nu al uit naar de revanche in het voorjaar die in de Vrolijkheid gespeeld zal worden en waar Kijkuit het ongetwijfeld gemotiveerd zal verschijnen.

2 reacties »

reageren

1. Douwe Boersma schrijft:

Een leuk verslag van een geslaagde avond! We komen in het voorjaar van 2016 terug en we zullen dan proberen om beter voor de dag te komen. Overigens: 6 februari: 30ste BOERTJES SCHAAKTOERNOOI in Balkbrug. Jullie zijn van harte welkom!

2. Marcel schrijft:

Nu ook met foto’s.

Ik vond het een geslaagde avond.