Pegasus 2 wint van VSG 4

14 mrt 2019 13:54 | Geplaatst door Marcel | Geen reacties | Reageer

Gisteravond stond de thuiswedstrijd tegen VSG 4 op het programma. De tegenstander had een speler te weinig en liet sportief het laatste bord leeg. We begonnen dus al met een 1 – 0 voorsprong. Ondanks een niet bevochten bord, werd op de andere 7 borden flink gevochten.

Hedzer speelde zijn bekende opening waar hij dit seizoen goed mee scoort. Er ontstond een ingewikkelde stelling met kansen voor beiden. Hedzer kon een loper winnen, maar dat koste wel twee pionnen.
Fred Wagter kwam in de opening een pion voor te staan en zou dat de hele partij blijven.
Herman Schreurs verdedigde met zwart, wat hem vaak goed af gaat.
Leo kwam ook in een ingewikkelde stelling terecht, en wist hier twee pionnen te winnen.

Het duurde relatief lang voordat er partijen beslist waren, maar Hedzer en Leo waren de eersten, beide met winst. Hedzer kwam in een eindspel terecht met een toren + paard tegen een toren. Dit wist hij af te ronden. Na afloop vertelde hij dat het bij een dame-afruil nog mogelijk verkeerd had kunnen lopen.
Leo had in een steeds meer chaotische steling toch verder voordeel weten te vinden en er kwam uiteindelijk mat op het bord. Het was nu 3 – 0.

Boen Tan stond een loper voor en ook hier werd flinke strijd geleverd. Er was een stelling waar van pionstructuren weinig sprake meer was. Boen wist het allemaal goed af te wikkelen en de winst werd binnengehaald.
Gerard van Bussel had de dame weten in te sluiten en kon deze winnen tegen een loper en paard. Wat later wist hij met een paardvorkje ook nog kwaliteit te winnen en vlak erna ging de tweede toren er ook nog van af. Dit leidde tot winst en de stand was nu 5 – 0, de matchwinst was binnen.

In mijn partij, de Franse afruilvariant, had ik een voordeeltje gezien en wist kwaliteit te winnen. De tegenstander had hierna wel veel ontwikkelvoorsprong en wist een aanval op te zetten die tot winst leidde. De stand was nu 5 – 1.
In de partij van Herman Schreurs was het onduidelijk of er nog iets in de aanval zat en er werd remise overeen gekomen.
Fred Wagter stond nog steeds een pion voor en had twee vrijpionnen op de a- en b-lijn. De tegenstander probeerde nog wat tegengas te geven op de koningsvleugel, bood nog remise aan dat afgeslagen werd, en maakte een blunder waarna hij opgaf.

De eindstand is 6½ – 1½ geworden, waar we uiteraard tevreden mee zijn. De volgende ronde is opnieuw tegen een team van VSG, namelijk VSG 3. Dit is de gezamenlijke slotronde die ook bij VSG in Ermelo gehouden wordt.

Pegasus 2   VSG 4
Boen Tan 1709 Wim Hagendijk 1398 z – w 1 – 0