Pegasus 2 verliest Zwolse derby van ZSG 3

20 okt 2018 12:23 | Geplaatst door Marcel | Geen reacties | Reageer

Gisteravond speelde ons tweede team uit tegen ZSG in de Terp in Zwolle. Vantevoren was het onduidelijk hoe de verhoudingen lagen. Wel hadden we goede invallers meegenomen met Herman Scheurs en Hans de Vries.
ZSG speelt sinds vorig seizoen in de Terp aan de Hogenkampsweg. Het bestaat uit een aantal zalen onder een wooncentrum en bleek een gezellige lokatie.

Aan het zevende bord speelde Gerard van Bussel met wit tegen Robert Beydals, die voor ZSG uitkwam. In het middenspel was het qua materiaal gelijk, maar Gerard had een veel betere stelling. Richting het eindspel ging er echter een pion verloren en het toreneindspel werd door Robert goed uitgespeeld.

Aan het tweede bord speelde Hedzer Terpstra met zwart tegen Gijs de Koning Gans. Hij kwam behoorlijk onder druk te staan in een complexe stelling. Uiteindelijk ging het niet goed en werd er een verlies opgetekend.

Aan het derde bord speelde ikzelf (Marcel) met wit tegen Henk van Schaik, een ervaren schaker. Hij speelde Benoni met veel routine en leek goed uit de opening te komen. Er volgden echter een paar prutszetten, er viel een pion en er ontstond voor hem een slechte stelling. Dameruil werd aangeboden en afgeslagen, waarop een pion teruggewonnen kon worden. Na wat schermutselingen en afruilen was het potremise.

Aan het eerste bord speelde Boen Tan met wit tegen Gé van de Bovenkamp. In een gambiet werden twee pionnen gegeven met veel compensatie in de vorm van ontwikkelvoorsprong. Daarna werd er nog een paard in de strijd geworpen. De aanval was echter doorslaggevend en Boen kwam een stuk voor te staan, nog wel met twee pionnen minder. Deze werden echter ook nog opgeraapt en Gé gaf op.
De stand was nu 2½ – 1½ achter en de rest van de borden zag er als geheel niet hoopvol uit voor matchwinst.

Jos Wegman speelde met zwart tegen jeugdspeler Anna. Zij stuurde haar pionnen op de damevleugel naar voren en kreeg daar 2 doorgebroken pionnen. Het zag er dreigend uit, maar even later verspeelde ze een pion en leek het wat minder dreigend. Korte tijd later kwam haar toren op een lijn met de dame van Jos, wat onopgemerkt bleef door Jos. Verlies volgde.

Aan het vijfde bord speelde Herman Schreurs met zwart tegen Koen Sloof. Koen had een aanvallende optimistische speelstijl en zette veel druk. Herman kon het goed pareren tot aan het eindspel. De actieve torens werden uiteindelijk toch een probleem, er werden teveel pionnen opgegeten.
De match was nu inmiddels verloren.

Aan het vierde bord speelde Leo Stortelder met zwart tegen Arjan de Vries. Ook hier ontstond veel druk. Arjan sloeg nog met een loper in op h6, waarbij er niet teruggenomen kon worden. Het leek niet volledig doorslaand maar de druk bleef. Toen Leo uiteindelijk de druk eraf kon halen onstond er kans op torenwinst voor Leo. Dit werd echter volledig gemist. Nog drie zetten later wist hij wel een loper te verspelen en gaf op.

Aan het vijfde en langst spelende bord speelde Hans de Vries met wit tegen Ineke Binnendijk. In de overgang van opening naar middenspel kwam er een penning die leidde tot stukverlies. Nog wel met twee pionnen meer en een complexe stelling waarin nog van alles mogelijk was. Richting eindspel volgden er nog wat combinaties waardoor er kleine kwaliteit achterstand tegen twee pionnen voor overbleef. Ineke had nog maar een paar minuten op de klok en de spelers kwamen remise overeen.
De eindstand was 6 – 2 voor ZSG 3.

Boen Tan 1679 Gé van den Bovenkamp 1464 1 – 0
Hedzer Terpstra 1539 Gijs de Koning Gans 1708 0 – 1