Pegasus 2 verliest van Schaakstad 3 in Apeldoorn

21 feb 2019 10:59 | Geplaatst door Marcel | Geen reacties | Reageer

Gisteravond speelde het eerste team thuis en het tweede team mocht op pad naar Apeldoorn. We hadden 3 afmeldingen en maar 1 invaller, en met 6 mensen gingen we op weg. Rudy Mulder was onze versterking van de avond.

In Apeldoorn zijn twee schaakclubs, Schaakstad en Schaakmaat. Wij speelden tegen een team van Schaakstad, de grootste club van de twee.

Bij een eerste rondje langs de borden stond Gerard van Bussel een paard voor, dat zag er goed uit. Veel andere partijen leken nog gelijkwaardig.
In mijn partij werd damesgambiet aangenomen met de Nooteboom variant. Ik offerde een paard tegen twee pionnen. Later verongelukte er een paard van de tegenstander waardoor ik een sterk pionnencentrum kreeg. Met ongelijke lopers koos ik er jammer genoeg voor om de torens af te ruilen, wat resulteerde in remise.

Even later was de partij van Rudy ook afgelopen. Een paar net wat mindere zetjes in de opening hadden gelijk tot veel druk waarna de stelling langzaam instortte.

Hedzer stond inmiddels een pion voor en leek wel blij met zijn stelling. Fred stond een kwaliteit voor en wist ook nog twee pionnen te winnen. Gerard had zijn paard voorsprong teruggegeven in een verkeerde combinatie en moest knokken tegen drie vrijpionnen. Leo stond een pion voor, maar had ontwikkelachterstand.

Hedzer wist twee vrijpionnen op de damesvleugel te krijgen en wist de a-pion ook inderdaad aan de overkant te krijgen. De tegenstander gaf hierna op.

De ontwikkelachterstand van Leo zorgde ervoor dat de stelling langzaam uit elkaar getrokken werd, het verband raakte zoek. Er dreigde van alles, en toen dameverlies onvermijdelijk werd gaf Leo op.

Fred had twee torens tegen een toren en loper plus nog twee pionnen extra op de koningsvleugel. Met veel manoevreren kon hij de druk opbouwen en nog een pion snoepen, nu op de damevleugel. De tegenstander had al een tijdje niets meer in te brengen, vond het nu wel mooi geweest en gaf op.

Gerard leverde nog een gevecht tegen drie vrijpionnen, maar uiteindelijk volgde er toch promotie. Even later was er de keuze tussen mat of torenverlies en Gerard gaf op.

De avond begonnen we met een 2 – 0 achterstand. Als je de einduitslag ziet hebben we het toch niet slecht gedaan.
Wellicht moeten we volgend jaar toch gewoon kiezen voor een viertal in plaats van een achttal voor het tweede team. Er zijn te weinig invallers voor uitwedstrijden en dat trekt toch wat een wissel op het team en de teamleider.

Schaakstad 3   Pegasus 2
Hessel Hulleman 1629 NO 0 z – w 1 – 0 R