OSBO eerste ronde derde team

12 okt 2004 15:32 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Een avondje met veel spanning.

Wit mocht wel beginnen maar minder vaak winnen. Dat gaat nog wel eens anders. Vorig jaar met een beetje geluk gewonnen van Pegasus 2, zou het nu dan wat makkelijker gaan tegen hun 3e? Bij binnenkomst zien we al snel dat het allesbehalve een makkie gaat worden. Iedereen zet zijn partij degelijk op, met op de achtergrond een zeer enthousiaste toneelclub. Alleen Martin vliegt er zogezegd meteen in. Het lijkt op rapidschaak en binnen een half uur slaat Martin een gaatje met Lxh7. De loper kan niet genomen worden, maar de strijd is nog lang niet gestreden. Martin lijkt na enig tijd een toren weg te blunderen, maar krijgt even later ook een toren retour. Na deze verwikkelingen heeft Martin duidelijk voordeel.

Het rolluik gaat vanavond met wat extra volume open. Ik kan me vergissen, maar de barman lijkt me geen schaker of zo.

Vincent moet aantreden tegen een ex ZSG-er die zich de laatste jaren alleen met internetvluggertjes heeft ingelaten. Hij gebruikt slechts 10 minuten voor de totale partij, relatief lang dus, maar dat komt dan ook door de notatieplicht.

Met nog slechts enkele minuten op de klok heeft Vincent een gewonnen maar ook behoorlijk dichtgeschoven stelling. Hij besluit een eerder verworven kwaliteit te offeren om de boel te openen, biedt nog remise aan, maar hij wordt er uit getempeerd. Al met al een weinig verheffend gebeuren. Ik kan me in elk geval niet heugen dat ik ooit eerder om 22.15 uur al stond te noteren vanwege tijdnood. Stand 1-0 dus. Lerrie komt even later na een evenwichtige partij na veel afruilen remise overeen, stand 1,5–0,5. Wilco en Frank staan nog onduidelijk, maar Martin en Tjeerd staan beter. Tjeerd staat een stuk voor en meldt op noordelijke wijze dat hij “wel aardig”staat. Moet kunnen dus! Bovendien komen de supporters Harry, Riemer en Jan op bezoek.

AI! Wat zie ik daar? Tjeerd staat super en schrijdt nu rustig en zelfverzekerd met zijn monarch koning naar voren, MAAAARRR hij laat ineens een fataal aftrekschaak toe……..ik loop weg, dit wil ik niet meemaken…….even diep ademhalen……..en toch maar weer terug …….hehe, GELUKKIG!……. Jan Stegeman heeft het niet gezien. Deze (ook) ex ZSG-er doet nog wel heel leep zijn laatste stuk in de aanbieding met een duivels patgeintje, maar daar trapt Tjeerd vandaag dus liever niet in. Even later trekt hij de stand weer mooi gelijk 1,5-1,5.

Martin zit met 2 vrijpionnen zwaar te zoeken naar een winstweg. Helaas probeert hij iets te snel te forceren en verspeelt zijn mooie troeven. Ik had eigenlijk op een puntje gerekend maar de stand wordt 2,5-1,5. Wilco heeft een lastig toreneindspel en wat weinig tijd. Hij activeert de toren en wint een pion, maar kiest niet de veiligste volgorde. Wit lijkt nu zelfs gewonnen te staan, hij kiest echter remise door zetherhaling. OK, stand 3-2. Frank komt dit ter ore en wordt daar niet vrolijk van: “Hoe kan dat nou?” Tja, moet hij dan ijzer met handen breken? Hij heeft wel een enorme “trucendoos” met actieve stukken klaargezet voor een mataanval, maar wit is een zeer degelijke speler die zijn koning flink heeft ingebouwd. Frank heeft wat minder tijd en uiteraard helpt het voor Pegasus karakteristieke rumoer ook niet echt. Frank ruilt een mooie loper tegen een raar paard op h2, wint daarmee een pion op g4, maar hoe moet de aanval verder? De stelling is behoorlijk lastig, ook wit heeft nog diverse keuzes, maar de druk is opgevoerd. Ik zie dat wit de dame van Frank helaas kan terugsturen met Tf3-h3, maar in plaats daarvan blundert hij plotseling met Tf3-g3. Heeft wit per ongeluk te vroeg losgelaten? Frank zet de zwarte dame op h2: MAT! Wit had het overzien en reageert sportief. Toch nog een matchpunt.

Paul Grooten

Gedetailleerde uitslagen:

Pegasus 3 – ZSG 4       3-3

Hans Schuilenburg (1637) – Vincent van Elburg (1615) 1-0

Theo Vaatstra (1705)     – Frank Bijleveld (1598)    0-1

Dick Pons (1561)         – Martin Logtenberg (1490)  1-0

Dick Metz (1513)         – Lerrie Grooten (1556)     rem.

Jan Stegeman (1643)      – Tjeerd Mellema (1446)     0-1

Gerard van Bussel (1439) – Wilco van der Camp (****) rem.

Overgenomen van www.zwols-sg.nl