Eerste team wint met 5-1 in Ermelo.

23 okt 2013 16:52 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

In de sterkste mogelijke opstelling verscheen het eerste team van Schaakvereniging Pegasus dinsdagavond om 8 uur in “De Schakel” – het voormalig protestants militair tehuis in Ermelo wat nu is omgedoopt tot een soortement van Wijkcentrum – aan tegen het derde team van het Veluws Schaakgenootschap. Gezien naar Elo-ratings van de spelers zou een grote overwinning voor de bezoekende club verwacht mogen worden. (Tussen de 1-5 en 1,5-4,5)
Het eerste punt werd binnengehaald door Bernard Holtrop (Elo-rating 1734) die met zwart aan het tweede bord na een uur en een kwartier won van Anton Reijngoudt (1513). Wit dreigde een Toren te verliezen en keek verder ook nog eens tegen een stelling aan waar de stukken geen enkele bewegingsmogelijkheid meer hadden. (0-1)
Het tweede punt kwam ook al snel daarna. Het werd gescoord door Menno ter Braak (1774) aan het vierde bord met zwart tegen Ulbe Brouwer (1476). Menno had al snel een enorme druk ontwikkeld op de Koningsvleugel en na anderhalf uur spelen gaf zijn tegenstander op omdat een spoedig mat niet te pareren was. (0-2)
De derde partij kwam na twee uur spelen tot stand aan het vijfde bord, waar Hedzer Terpstra (1706) met wit tegen Dirk van Setten (1411) speelde. Hedzer bleek het eindspel – waarbij beide spelers een Toren en Loper en een aantal pionnen hadden – secuurder te kunnen behandelen dan zijn tegenstander en tekende aan voor de derde overwinning. (0-3)
Het vierde punt kwam binnen bij het eerste bord waar Mike van Halm (1813) met wit tegen Cees Doets (1555) speelde. Er was een complex kat en muisspel ontstaan, waar beide spelers kansen kregen, maar waar Mike uiteindelijk aan het langste eind trok. (0-4)
De match was alvast binnen. Er werd nog volop gevochten aan het derde en zesde bord. Beide met taaie stellingen die vooralsnog nog niet klaar waren.
Aan het zesde bord belandden Michiel de Groot (1578) met zwart en Wido Sparling (1542) in een Toreneindspel waarbij Michiel lang licht voordeel had. Toreneindspelen zijn vaak lastig te winnen en dat bleek ook hier maar weer. Maar uiteindelijk wist Michiel het voordeel netjes naar winst te leiden. (0-5)
Zou het 0-6 worden? Er speelde nog 1 partij. En wel aan het derde bord. Piet van der Wal (1785) speelde met de witte stukken tegen (oud Pegasus-lid) Kees Ferwerda (1501). Hoewel wit voortvarend startte en de slag om het centrum vlot won bleef zwart zich taai verdedigen. Wit stond de hele partij beter, maar kon de juiste winstweg maar niet vinden. En zoals het dan vaak gaat: Als het laat wordt bega je opeens een blunder en kun je met een Toren minder de partij opgeven. (1-5)
In de stromende regen reed het team rond middernacht weer richting Zwolle (waarvan een deel richting Stroomberg) met een 5-1 overwinning op zak. Iets beter dan de verwachte score. Maar het had 6-0 moeten zijn!