Briesend Paard – Pegasus

22 apr 2005 23:10 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

De laatste ronde in de klasse 2A begon vrijdagavond 22 april met 3 teams met 5 punten op de 5de tot en met de 7de plaats. Voor deze teams was de slotronde nog van groot belang om de degradatie te ontlopen. Het waren de teams Dronten, Pegasus en Briesend Paard.

De stand was na 6 ronden:

Klasse 2A      Ap Mp Bp
1. ZSG 2          6  11 32½   K
2. Meppel 2       6  7  24½
3. Nunspeet       6  7  24½
4. Heerde         6  6  22½
5. Dronten        6  5  23½
6. Pegasus        6  5  23
7. Briesend Paard 6  5  20½
8. ZSG 3          6  2  21   D

Van belang waren dus wedstrijden:

Briesend Paard - Pegasus
Dronten        - ZSG 3

ZSG 3 was weliswaar gedegradeerd, maar kweet zich van zijn sportieve plicht. Het team haalde een keurige 5-3 overwinning op Dronten. Dit betekende dat Pegasus eventueel met 4,5-3,5 van Briesend paard zou kunnen verliezen om een beslissingswedstrijd tegen Dronten in de wacht te slepen. Hier zaten we natuurlijk niet op te wachten, dus was vanaf het begin het doel: Minimaal 4-4. Voor Briesend Paard, zou bij nader inzien 4-4 ook voldoende zijn, maar dat wisten we pas aan het eind van de avond. Het Pegasus team bestond uit de volgende spelers:

1. Krine Faber
2. Eile Dam
3. Gerwin van de Belt
4. Bernard Holtrop
5. Hedzer Terpstra
6. Hans Schuilenburg
7. Rob van Diermen
8. Jan Zwart

Jawel, na ongeveer 15 jaar maakt Jan Zwart zijn rentree in het eerste team! Helaas zat het geluk hem niet mee en moest hij al redelijk snel door een vervelende penning zijn Loper inleveren. Zijn tegenstander wist daarna de partij snel tot winst te brengen. (1-0)

Krine Faber zat het deze avond mee. Zijn tegenstander had geen antwoord op een typische Faber-“verwurging”, zodat deze partij de stand weer gelijk trok. (1-1)

De overige partijen oogden goed en het leek naar een overwinning te gaan, mede door het feit dat Eile Dam zijn partij tegen Brouwer tot een goed einde bracht. (1-2).

De tegenstander van Bernard Holtrop vergaloppeerde zich al in de opening door een stuk weg te geven. Maar hoewel de partij daarna geen moment meer in gevaar kwam, duurde het toch nog tot na elfen dat zijn tegenstander definitief de vlag streek. (1-3)

De partij van Hans Schuilenburg die al redelijk snel op remise begon te lijken, kreeg die uitslag ook definitief (1,5-3,5).

Nog een halfje en we zouden binnen zijn. Maar dat liet nog even op zich wachten. Eerst moesten we nog toezien dat Gerwin van de Belt (die een aanval kreeg te verduren die aan het Wolgagambiet deed denken) de eer aan zijn tegenstander moest laten. (2,5-3,5).

We hadden nog steeds dat halfje niet binnen. Op de partij van Hedzer kon je niet rekenen, gezien de krankzinnige situaties die zich daar voordeden. (iets objectiever gezegd: hij stond gewoon een pion achter.). De hoop was gevestigd op Rob van Diermen. Hij zou ons in de tweede klasse moeten houden. Rob van Diermen stond weliswaar duidelijk op winst, ook in tijd zat hij veel beter dan zijn tegenstander, maar de grote vraag was of hij tegen de grote druk bestand zou zijn om de partij daadwerkelijk tot winst te kunnen voeren. Er stonden tien man angstvallig toe te kijken.

Iedereen zag: nog twee zetten en dan kan zijn tegenstander echt opgeven… Maar Rob, aan zet zijnde, keek op zijn klok en constateerde dat hij nog 16 minuten bedenktijd had en liep naar buiten om even de rust te zoeken, iedereen in vertwijfeling achter latend. Een enkele toeschouwer slaakte toen de kreet: Waar ben ik hier beland…!!!). Het uitstapje had kennelijk geholpen, want na drie minuten kwam Rob alweer terug en verloste binnen een paar zetten zijn tegenstander vakkundig uit zijn lijden. (2,5-4,5). Rob van Diermen houdt ons in de tweede klasse.

Moeten we nog kijken naar de partij van Hedzer? De tegenstander van Hedzer was al geruime tijd in tijdnood, maar nu begon de tijd voor Hedzer ook te dringen. Dit was het moment dat zijn tegenstander fouten begon te maken en de partij uiteindelijk nog door Hedzer binnengesleept werd (2,5-5,5). Is dit geluk? Nee, met zijn opportunistische speelstijl dwingt hij het geluk gewoon af.

Uiteindelijk toch een ruime overwinning. Nu de kruitdampen een beetje opgetrokken zijn, blijft over de nuchtere constatering: dat Briesend Paard samen met ZSG 3 gaat degraderen, Pegasus nog een plaatsje stijgt (voor wat het waard is) en Dronten op de zesde plaats eindigd.

1. ZSG 2          7  13 37½  K
2. Meppel 2       7  8  28½
3. Pegasus        7  7  28½
4. Nunspeet       7  7  27½
5. Heerde         7  7  26½
6. Dronten        7  5  26½
7. Briesend Paard 7  5  23   D
8. ZSG 3          7  4  26   D

Hopelijk is dit de laatste keer dat we naar de staart van de ranglijst gekeken hebben. We hebben dit seizoen gewoon gezien dat we het in ons hebben om voor de eerste plaatsen mee te doen. Laten we dat volgend jaar dan maar bewijzen.