Wedstrijdverslag Pegasus 1 – Bennekom 1

13 okt 2022 22:23 | Geplaatst door Piet | 2 reacties | Reageer

Vorige week dinsdag stond de eerste externe wedstrijd op het programma voor het eerste team tegen Bennekom. Op het eerste gezicht een lastige wedstrijd want de tegenstander is de club met de hoogste gemiddelde rating in de klasse, maar voor ons een thuiswedstrijd. Dus dat compenseert.

Dat geografische voordeel bleek ook op de wedstrijddag toen de helft van de vaste spelers van Bennekom weinig zin hadden om de verre tocht naar Zwolle te maken en zij moesten putten uit de pool van reserves. Helaas viel aan onze kant Antal ’s middags af met griep maar vonden we in Han een goede vervanger. Aangezien Han tegenwoordig alleen nog maar remise speelt, wisten we dat het eerste halfje al in de tas zat.

Na de uitleg van de huisregels door onze voorzitter en het omroepen van het wisselen van de tafels bij het bridge door de boxen aan onze kant van de zaal, konden we eindelijk weer eens los in een externe partij.

Marcel speelde op het zesde bord met wit een Grünfeld opening waar Marcel zich niet thuis in voelde. Gevoelsmatig werd hij flink onder druk gezet door zijn tegenstander die door zijn snelle zetten ook zeer zelfverzekerd overkwam maar die overspeelde zijn hand door een dubieus kwaliteitsoffer. Daarna moest zwart ook nog een loper geven tegen twee pionnen en Marcel stond een volle toren voor. Dit zorgde er voor dat het zelfvertrouwen van de tegenstander diep wegzakte en gaf hij op. Het eerste punt binnen.

Menno speelde met zwart op het vijfde bord en wist al snel tot een remise overeen te komen met de tegenstander. Vanaf het begin bleek de partij in evenwicht te zijn geweest. Door deze remise stonden we al op anderhalve punt en met een aantal hoopvolle stellingen op de overige borden, was er kans op een stunt.

Op bord twee speelde Boen met wit een karakteristieke partij. Door twee pionnen te offeren in de opening kreeg Boen veel initiatief. Dit werd onderkent door de tegenstander die alleen nog maar gedwongen zetten kon spelen. Helaas kon Boen de druk er niet ophouden en offerde teveel materiaal op tot winst te komen en moest opgeven.

Han speelde op bord drie een tactische wedstrijd waarbij veel stukken op het bord bleven en uiteindelijk tot een remise overeengekomen werd.

Nog vier partijen bezig en een gelijke stand. Gezien de stand van de overige borden zat een goed resultaat er nog in.

Piet speelde op het eerste bord tegen iemand die het nodig vond om de Engelse opening te spelen. Geen idee hoe die man dat wist maar mijn minst favoriete opening om tegen te spelen. Mijn tegenspel was te passief waardoor hij na 5 zetten al c4, d4, e4 en f4 had gespeeld. Volledige dominantie in het centrum. Wit kwam al snel beter te staan, een paar keer was de partij bijna in evenwicht maar door een aantal zwakke zetten, waarbij ik spoken zag die er niet waren, moest ik na 24 zetten opgeven.

Dasjou speelde op bord acht een de Smidt variatie van het Schots. De tegenstander had al snel een driedubbele pion staan maar door wat suboptimale zetten van Dasjou wist hij dit voordeel niet uit te buiten.  Toen wit ook nog blunderde maar het niet zag, was het tijd om remise aan te nemen.

Het kwam aan op de laatste twee partijen van Bernard en Martijn. Martijn stond de hele partij zwaar in de verdrukking maar wist steeds wonderwel stukverlies te voorkomen. Dit gebeurde zo vaak dat bij ons de hoop groeide dat er een resultaat in zat, maar helaas, op het laatst ging het toch nog mis en stond de stand 2 ½ tegen 4 ½ .

De laatste partij van Bernard deed er niet meer toe maar toch werd er gevochten tot het einde. Bernard kwam met wit in een Hollandse opening terecht waar hij het Staunton gebied speelde. (zie ook de analyse van Bernard bij zijn partij op de site) Een spectaculaire partij volgde waar Bernard een stuk kreeg tegen drie pionnen maar waar zijn tegenstander zijn pionnen goed wist op te spelen in combinatie met de sterke loper en toren. Ook deze partij ging verloren.

Al met al zijn er leuke partijen gespeeld maar de tegenstander bleek een maatje te groot.

Piet

2 reacties »

1. Krine Faber schrijft:

Inderdaad een fijn verslag geschreven Piet! En ook weer met jouw bekende humor er in verwerkt.