Sinterklaassurprise in derde ronde OSBO eerste team

10 dec 2004 23:15 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Op vrijdagavond 10 december werd de wedstrijd ZSG 2 – Pegasus 1 in het Denksportcentrum aan de Venestraat gespeeld. Onze gastheren delen op vrijdagavond deze zaal met Familieschaak en afgezien van een enkel mobieltje dat daar soms afgaat is dit een lokatie waar het goed toeven is.

Er waren al twee wedstrijden vooruit gespeeld. De partij aan het zevende bord Terpstra tegen Webbink 0-1. Dit was gelijk al de eerste suprise die uitgedeeld werd. Want hoewel ik de partij zelf niet precies gevolgd heb, zijn er meerdere mensen die weten te vertellen dat Hedzer gewonnen had gestaan.

Dinsdagavond speelden Gerwin van de Belt een wedstrijd vooruit tegen Boer voor het tweede bord. Dit werd een degelijke remise waar niets op aan te merken viel. (1,5-0,5)

De resterende partijen kenden een hilarisch verloop.

Krine speelde met wit een Spaanse partij tegen Schoenmaker.

Eile had met wit een Siciliaan tegen van Schaik

Ikzelf had met wit een Grunfeld-indische partij tegen Harry Mulder.

Tahl Tekofsky speelde met zwart Frans tegen Den Besten

Reinoud had een niet gedefinieerde opening tegen Ton Koekkoek.(jawel twee oud-jeugdleden van Pegasus tegen elkaar)

Hans Schuilenburg had een soort Engels tegen de heer Knap.

Hans Schuilenburg had al snel een wilde stelling op het bord, waar zijn Koning toch wel enig gevaar liep.

Ikzelf kreeg al snel de betere kansen met zelfs een directe Koningsaanval, die eigenlijk niet meer fout kon lopen.

Voor de stelling van Hans moest inmiddels gevreesd worden. Er waren al verschillende matdreigingen.

Reinoud en Tahl hadden met zwart een gedrukte stelling.

Maar daar tegenover stond dat Eile Dam een gezonde stelling had.

Mijn eigen stelling werd er steeds beter op. Dit kon eigenlijk niet meer kapot. Het was alleen nog een kwestie van het vinden van een mooie slotcombinatie.

Inmiddels waren ook de kansen van Tahl gekeerd, want hij stond gewoon een stuk voor tegen Den Besten.

Met Reinoud ging het minder, hij moest die avond als eerste de vlag strijken tegen Ton Koekkoek (2,5-0,5)

Daarna gebeurde het ongelooflijke. Iets wat mij nog nooit in deze mate overkomen is. In twee zetten speel ik het klaar om gewonnen stelling te veranderen in een verloren stelling. Het tweede sinterklaaskado. Nog een zet later gaf ik op. (3,5-0,5). Dit was het sein voor Krine en Karel het zijn om hun partij maar remise te geven. (4-1).

Natuurlijk wilde ZSG zich niet onbetuigd laten in deze surprisesfeer en gaf Alfred Knap een punt weg aan Hans Schuilenburg. (4-2)

Inmiddels was duidelijk dat Eile het niet had kunnen bolwerken tegen Henk van Schaik en werd het 5-2. Tahl won zoals eigenlijk wel verwacht zijn partij tegen Jan den Besten en werd de eindstand dus 5-3 voor ZSG 2. Maar zoals uit het verslag bleek het had net zo goed andersom kunnen zijn.

Met enige schaamte laat ik hier toch maar de partij volgen die wel beschouwd kan worden als het grootste kado aller tijden.

Holtrop,B (1726) – Mulder,H (1797)
OSBO-comp. 2A 04/05 Zwolle (3), 10.12.2004

23.Lf8+? (Denkt dat het mat is) Kg8 24.Txe5?? Dxe5 25.Lh7+??? Kxh7 0-1