Pegasus 2 – Lelystad 3

22 apr 2005 23:17 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Vrijdagavond 22 april 2005, de laatste wedstrijd in de OSBO competitie seizoen 2004/2005.

Wij waren er klaar voor!! Vast besloten deze laatste wedstrijd te gaan winnen van Lelystad 3, weliswaar hadden we aan 1 of 2 bordpunten genoeg, maar goed wij wilden winnen!!

Hans de Vries kon niet, maar voor Hans hadden wij een goede vervanger, Piet van de Wal. Verder waren we compleet met onze vaste teamleden.

Piet speelde aan bord 1 en had wat haast, want hij moest nog naar Amsterdam en na een goed en gedegen spel kon hij de volle winst binnen halen, 1-0.

Herman Schreurs speelde aan bord 5, eveneens met zwart en had het lange tijd moeilijk, steeds maar weer moest hij de aanvallen pareren, met goed en accuraat spel kon Herman de snode plannen van zijn tegenstander verijdelen. Toen alles wat tot rust kwam en de nodige stukken van het bord verdwenen waren kwamen beide tot de conclusie dat er niet veel meer in zat dan een remise, dat was 1½ – ½.

Johan Valk, aan bord 2, bracht zijn tegenstander in grote moeilijkheden zodat deze af en toe letterlijk met zijn handen in het haar zat, dit moest wel goed aflopen voor Johan en uiteraard voor Pegasus. Na lang tegenspartelen legde Johan’s tegenstander inderdaad het loodje, dat was dus 2½ – ½.

Michiel de Groot speelde aan bord 3 met zwart, zijn tegenstander kon dus de opening bepalen, iets wat voor Michiel niet zo’n ramp is want van openingen heeft hij nog niet veel kaas gegeten. Zijn tegenstander ging vlot in de aanval en begon te rommelen in Michiels stelling, won zelfs een paard. Met goed spel en fantasierijke combinaties wist Michiel dat stuk terug te winnen en zelfs een winnende koningsaanval af te ronden!! Dat was dus 3½ – ½.

Huub Dijk speelde aan bord 4 een niet al te moeilijke partij, wist al vrij snel materieel voordeel te behalen, maar kon zijn tegenstander niet mat zetten. Dat duurde net zo lang totdat hij, zijn tegenstander, geen stukken meer had en Huub nog een dame, paard en nog een paar pionnen. Ja, toen zag Huub’s tegenstander dat er voor hem geen hoop meer was. Dat was 4½ – ½.

Tenslotte de partij aan bord 6, de partij ging de hele tijd gelijk op, wellicht had ik op enig moment materieel voordeel kunnen behalen, maar ik durfde niet goed. Toen ik dan wel wilde gaan aanvallen vergat ik de dekking van een pion, weg pion. Toen begon er een grote afruil, torens van het bord, dames aan de kant gezet, we hielden beide 2 paarden en een 5, 6 tal pionnen over. Mijn pionnen stonden echter wat gunstiger en met mijn beide paarden, ondersteund door de koning, begon ik de opmars. In het heetst van de strijd waren mijn tegenstander zijn pionnen, op 1 na, van het bord en had ik er nog drie, promoveerde 2 keer en had nog 9 seconden op de klok!! Niet precies op hoogte van de regels stopte ik de klok en vroeg de scheidsrechter of ik geen remise kon claimen, dat kon maar dan moest de laatste pion van mijn tegenstander van het bord, zou me 2 zetten kosten. Wij besloten toen tot remise.

Eindstand in de laatste wedstrijd van dit sezoen, 5-1 in het voordeel van Pegasus 2.

Met dank aan de invallers, Han Jurriaans, Piet van de Wal, Wim van de Born en aan de vaste spelers van het tweede. De vijfde plaats.

Het seizoen zit er weer op, geen promotie, hadden we zeker ook niet verwacht. Echter ook geen degradatie!

Nogmaals, hartelijk dank voor de inzet van jullie allemaal!!!

Teamleider Frans de Groot