OSBO slotronde 1ste team

24 mrt 2004 15:38 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Op vrijdag 23 maart speelde het eerste team zijn slotronde met 7 andere teams in het denksportcentrum in de Venestraat in Zwolle.

Hoewel het nauwelijks nog denkbaar was, was er nog een theoretische mogelijkheid om via versterkte degradatie uit deze klasse te vallen. Het zou dus wenselijk zijn om nog een wedstrijdpuntje extra uit deze ronde te halen, ondanks het feit dat we tegen koploper Schaakstad 6 moesten.

De volgende spelers begonnen aan deze klus: Bernard Holtrop, Tahl Tekofsky, Eile Dam, Hedzer Terpstra, Wim van de Born, Cees Pilon, Michiel de Groot en Frans de Groot.

Nu diende zich nog een andere bijzonderheid aan: Schaakstad 6 had aan 1 matchpunt genoeg om kampioen te worden. Beide teams zouden dus heel gelukkig zijn met een 4-4 uitslag.

De teamleider van onze tegenstander stelde dit al voor om na vijf minuten spelen alle partijen remise te geven. Na een kort overleg met enkele wijze spelers besloot onze teamleider dat we dat niet konden maken en speelden we verder.

Na een uur spelen moest helaas Wim van den Born zijn partij al opgeven. (1-0).

Wederom kwam het voorstel van de tegenpartij om er 4-4 van te maken. De kans dat we dat zouden halen was niet zo groot. Dus gingen we hiermee accoord. Echter lag de tegenstander van Bernard Holtrop dwars die zijn partij (overigens zeer terecht) niet remise wilde geven. Dus ging de deal weer niet door.

Even later moest ondergetekende inderdaad zijn vlag strijken nadat hij geen weerstand had kunnen bieden aan een krachtig koningsaanval van zijn tegenstander. (2-0)

De partij van Cees Pilon werd rond die tijd remise nadat Cees een kritieke stelling had opgelost en er een gelijkwaardig toreneindspel over bleef. (2,5-0,5).

Hierna begonnen de kansen te keren. Michiel maakte voor het eerste in zijn schaakcarriere mee dat hij zijn tegenstander echt mat kon zetten. En hiermee was de stand 2,5-1.5.

Ook Hedzer Terpstra kon de winst tegen Ludwig Fluttert niet meer ontgaan.

Wederom werden onze tegenstanders zenuwachtig en stelden voor om dan toch de resterende partijen remise te geven. Na rondvraag bij de spelers bleek er geen bezwaar en werd aldus besloten. (4-4). Deze uitslag verzekerde ons van een mooie vierde plaats.

Volgend jaar gaan we geen degradatieschaak meer spelen, maar moeten we maar eens gaan kijken of de eerste klasse niet wat voor ons is.

Bekijk ons overzicht van de externe competitie of bekijk het overzicht in Netstand voor het eerste team en het tweede team.