Wedstrijdverslag Pegasus 1-Twello 2

09 mrt 2016 11:28 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Even voor acht uur waren beide teams aanwezig in de fraaie speelzaal van hotel restaurant Taverne in Twello. Ons team speelde met één invaller. Herman Schreurs viel in voor Piet van de Wal die deze avond verhinderd was. Pegasus stond voor de opdracht om deze wedstrijd met winst af te sluiten om zodoende zicht op promotie te houden. Aan Twello had de sportieve plicht om ons daar vanaf te houden.
Het eerste bordpunt viel rond half tien toen schrijver dezes zijn Averbach-opstelling van het Koningsindisch tegen van Hattum met winst kon besluiten. (0-1). Helaas trok de heer Hilbrink van het thuisspelende team de stand snel gelijk door van Hedzer te winnen (1-1) en nog even later besloot Herman met zijn tegenstander dat zij in hun partij niet verder dan remise konden komen en werd aldus besloten (1½-1½).
De drie nog resterende partijen waren lastig in te schatten. Menno had een gelijkwaardige stelling. Gerard stond slecht. Zijn koningsstelling zat helemaal opgesloten door de pionnen van zijn tegenstander zodat hij in feite met een Toren en Paard minder speelde. De stelling van Mike zag er gezond uit, maar of dat de winnende partij zou worden was nog zeer de vraag.
Uiteindelijk wist Menno na een flink aantal “Veluwse Schavuyten” achterovergeslagen te hebben het eindspel op zijn bekende wijze in zijn voordeel te beslechten (1½-2½).
De partij van Gerard had een zinderend slot. Uit het niets wist hij de Dame van de tegenstander te ruilen voor een Toren, maar leek daarna opgezadelt te zitten met een ondekbaar mat. De opdracht om twee Torens van de tegenpartij van de achterste rij af te houden met twee lichte stukken leek een onmogelijke opgave. Maar een aantal schaakjes en twee kwaliteitsoffers verder bleek er opeens toch een gaatje in het matnet gekomen te zijn, waarna Gerard de partij snel tot een goed einde kon brengen (1½-3½). De winst was binnen!
Mike hield uiteindelijk een Toren-eindspel met elk twee Toreens en (misschien) één pion meer een remiseachtige stelling over. En de spelers besloten aldus. Een winst van 2-4 dus. Niet de gewenste overwinning met grote cijfers.
Het was nu afwachten met welke cijfers de Zeven Pionnen in Harderwijk zouden winnen. Hedenochtend zag schrijver dezes tot zijn verbazing echter op de OSBO-site dat De Zeven Pionnen in Harderwijk verloren had. Hiermee had de enigst overgebleven concurrent zichzelf uitgeschakeld en is het zeker dat ons team volgend jaar in de tweede klasse speelt!