Rie Timmer rapidtoernooi

22 jan 2005 23:02 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Zaterdag 22 januari 2005 werd weer het traditionele Ermelose toernooi gehouden. Er deden dit jaar precies vier spelers van Pegasus aan mee. Net voldoende om voor de clubprijs mee te mogen doen. De spelers waren:

Michiel de Groot

Frans de Groot

Bernard Holtrop

Hedzer Terpstra

Ook ZSG was dit jaar officieel met vier spelers: Harry Mulder, Henk Van Schayk en Jan den Besten. Van de vierde speler weet ik helaas de naam niet. Als iemand mij deze naam nog even door kan geven pas ik dit later nog aan. Verder deed ZSG-er Andries Mellema voor VSG in de hoofdgroep mee.

Volgend jaar ZZS? Moet toch kunnen. Dit speltype is hun specialiteit.

Het grote doel deze zaterdag was om de clubprijs (een schaakklok) in de wacht te slepen of als dat niet lukte in ieder geval hoger te scoren dan ZSG.

Na twee ronden leek de clubprijs zeer reëel. Met een score van 6 uit 8 stonden we bovenaan in het lijstje met 75% op grote afstand gevolgd door Coevorden met een score van 61%. Deze 75% was niet vast te houden. Wel bleven we boven de 60%. Maar de eindsprint van Coevorden naar iets boven de 70% was te veel voor ons. Helaas geen schaakklok deze keer. Wel boven ZSG die een 40% score haalde.

Persoonlijk wil ik er aan toevoegen dat de dag bijzonder geslaagd was. Van de vijf partijen waren er drie verschrikkelijk mooi. Toen ik H. Pruijssers zijn Dame afhandig maakte, slaakte hij zelfs de kreet: Wat een mooie wisseltruc. Een partij later werd ikzelf door R. Stegeman op een mogelijk nog fraaiere wijze mat gezet.

Het staunton gambiet tegen F. Lunek. (jawel de speler die vorig seizoen in een OSBO als enigste van Krine Faber wist te winnen) was ook al een prachtige partij die uiteindelijk in een voor mij gewonnen eindspel terechtkwam.

Toch een puntje van kritiek kan zijn dat Michiel de Groot in groep K te laag ingedeeld was gezien zijn 100% score. Ook gaf hij zelf aan weinig plezier aan zijn partijen beleefd te hebben.

Verder alle lof voor de organisatie die op een of andere manier het voor elkaar krijgt om elk jaar weer een geweldig toernooi te organiseren

Volgend jaar een vertegenwoordiging van alle drie de Zwolse schaakclubs?

Nog even wat statistieken:

2005 2004 2003
  Groep Score Groep Score Groep Score