Pegasus 2 gaat onderuit teggen ZZS 2 in Zwolse derby

13 nov 2019 11:09 | Geplaatst door Marcel | 6 reacties | Reageer

Gisteravond was de eerste Zwolse derby van het seizoen, tevens de eerste ronde van Pegasus 2. Officieel heten we Pegasus 1, we zijn namelijk het eerste team binnen de 4-tallen competitie. Maar binnen de club heten we gewoon Pegasus 2.

Na het openingswoord van Leo wilde Ludie Olthof ook even het woord. Hij feliciteerde Pegasus met het 70-jarig jubileum en had een kadootje in de vorm van een bierpakket Hertog Jan meegenomen. Dat viel goed bij onze club.

Pegasus-2-ZZS-2-kadootje

Aan het eerste bord speelde ondergetekende. Oscar Bouter speelde de Reti-opening, en er kwam een wat Konings-Indisch-achtige structuur op het bord. Wit kreeg een halfopen h-lijn, verder ging de opening gelijkwaardig op.
Leo speelde aan het tweede bord met wit en er kwam Siciliaans op het bord tegen Ludie Olthof.
Jos Wegman speelde aan het derde bord tegen Robert Scholma en kreeg damesgambiet tegenover zich. De dame van Jos kwam al snel in het gedrang door een sterke loper, een open c-lijn en een gevaarlijk paard.
Aan het vierde bord speelde Gerard van Bussel Engels tegen Robert Beydals, een bekend gezicht op onze clubavonden. Beide spelers waren blijkbaar gehecht aan hun pionnen, halverwege de avond stonden alle 16 pionnen nog op het bord, waarbij ze langzaam elkaars richting opschoven.

Bij Jos kwam de dame zo erg in het gedrang dat de dame verloren ging. Jos kwam hierna verder in de verdrukking te staan.
Bij mij werd gevochten om wie de aanval mocht nemen. Oscar zag een goede combinatie, en wist een centrumpion te winnen. Hierna was ik gedwongen te verdedigen.
Leo en Ludie hadden allebei dubbele torens op de d-lijn gezet. Leo sloeg de pion op deze d-lijn, maar Ludie wist het paard aan te vallen, dat plotseling gepend stond. Tegenaanval van een pion richting de dame zorgde voor een ingewikkelde stelling, maar het paard ging toch verloren.
Robert Beydals deed richting het eindspel een ongelukkige torenzet, maar had hem inmiddels losgelaten, en er was geen weg terug. De toren ging verloren en met dame + paard was er geen houden meer aan tegen dame + toren + paard, en al snel stond er mat op het bord, Gerard maakte het vakkundig af. De stand was 1 – 0.

Aan het eerste bord wist Oscar genoeg druk erop te houden, en wisselde de aanval naar de damesvleugel. Hier kwam hij binnen met twee torens, en al snel stond ik verloren tot mat aan toe. De stand was nu 1 – 1.

Jos kwam langzaam verder in de verdrukking, met de witte dame sterk op de koningsvleugel, en twee torens op de open c-lijn. Deze partij ging ook verloren, met 1 – 2 als tussenstand.

Leo kon herhaling van zetten afdwingen, waardoor zijn partij toch in remise eindigde. De eindstand werd 1½ – 2½ voor ZZS 2.

Op 5 maart staat de tegenwedstrijd op het programma, we spelen namelijk een dubbelrondige competitie.

Pegasus 2

ZZS 2

Marcel Pol 1488 Oscar Bouter 1550 z-w 0 – 1
Leo Stortelder 1479 Ludie Olthof 1562 w-z ½ – ½
Jos Wegman 1218 Robert Scholma 1427 z-w 0 – 1
Gerard van Bussel 1080 Robert Beydals 1323 w-z 1 – 0
Gemiddelde Rating: 1316 Gemiddelde Rating: 1465   1½ – 2½

6 reacties »

1. Krine schrijft:

O ik meende in de wandelgangen te hebben gehoord dat de partij van Leo en Ludie in remise was geeindigd maar ben ik dus per abuis?

2. Leo Stortelder schrijft:

Hallo Marcel,

Een klein foutje, ik heb remise gespeeld tegen Ludie Olthof, na herhaling van zetten!

Derhalve is de eindstand 1,5 – 2,5

Groet,
    Leo

3. Marcel schrijft:

Dank voor de feedback 🙂
    Ik had geen idee. Ik was even beneden en zag dat de partij afgelopen was. Ik nam zomaar aan dat je verloren had.
    Knap dat je er nog remise uitgehaald hebt. Voor Ludie was dat mogelijk ook voldoende, de match was dan binnen.
    Het verslag is inmiddels aangepast.

4. Ludie Olthof schrijft:

Ha ha ik was in een milde bui jegens het 70 jarige pegasus en vond als teamleider de teamwinst voldoende.