OSBO 3de ronde 1ste team

09 dec 2003 23:58 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

De teamleider had de standaard opstelling door elkaar geschud. In deze wedstrijd zouden de punten mee terug naar de stad genomen moeten worden. De vorige ronden waren beide teleurstellend met 6-2 verloren gegaan.

De bespiegelingen vooraf waren meer gewijd aan het bridgespel, dan aan het schaakspel. Peter en Geert Jan wisselen aan de bar, op bierviltjes, wat bridgeposities uit, mede naar aanleiding van hun ervaringen van de avond ervoor. Gijs om 19.51: “Je zou niet zeggen dat er over 10 minuten serieus wordt geschaakt!” Lachend vertrekken de ZSG-ers naar de speelzaal. Ze zitten vol goede moed.

Wedstrijdleider Bernard Holtrop moest zijn manschappen van Pegasus 1 en 3 (ja zij speelden ook, en wel tegen De Combinatie 2) bijna niet stil krijgen. Eigenlijk is alleen tussen 20.15 en 21.45 uur het aantal decibellen acceptabel. Hoewel, na een zet of vijf wordt met donderend geraas het rolluik van de bar omhoog gedraaid. En rond tienen lopen de verstokte jeneverdrinkers naar de bar om hun wekelijkse shot te gaan halen. Tsja, de taferelen zijn welbekend, maar zijn voor de meer geconcentreerd achter het bord zittende schaker hinderlijk.

Dan het schaken zelf:

Riemer (7) had tegen Herman Schreurs een prima stelling opgebouwd. De zwarte monarch was gedwongen van zijn plaats gegaan, en samen met dame en toren waren ze allen veroordeeld tot de drie velden rechts achterin, f8, g8 en h8. De stelling deed denken aan de opzet die Tjeerd Mellema veelvuldig hanteert: je trekt een muur op en de tegenstander moet maar zien hoe hij die slecht. Jongeling Frank Bijleveld werd aan bord 8 geposteerd. Na een rustige Bird verwierf Frank makkelijk ruimtevoordeel. Dat zag er goed uit. Harry Mulder (3) had geen enkele moeite om zijn tegenstander zijn wil op te leggen. Al na de zetten 1. e4 d5 2. e5 Lf5 3. d4 e6 had wit het initiatief. De eerste zet kwam ook op het bord ernaast, maar het verloop was duidelijk anders. Oud-ZSG-er Eile Dam nam het met wit op tegen Harry ten Klooster (4). Hier kwam de klassieke Scandinaviër op het bord. Veel was er na een zet of 15 nog niet aan de hand.

Nee, dan bord 6: Peter was in de opening overspeeld en moest vechten voor tegenkansen. Ergens moet Peter iets gemist hebben. Zoveel problemen kende Frank Markerink (5) helemaal niet. Tegen Hedzer Terpstra kwam hij met voordeel uit de opening. Hedzer counterde scherp en bracht Frank enigszins in verlegenheid. Kopman Gijs was nog niet volledig wakker tijdens de eerste zetten. Wellicht werden de bridge-varianten met de schaakgedachten verward. Gijs’ vierde zet was niet zo bedoeld. De stelling was desondanks helemaal niet verkeerd, want pionwinst werd zijn deel. Buurman Geert Jan wilde het ijzer met handen breken. In de vorige twee ronden stond hij er snel naast; dat zou nu anders worden. Maar zijn ongelukkige openingskeus werd hem fataal. Bernard Holtrop kon een puntje bijschrijven na de winst van een stuk: 1-0 voor Berkum.

Frank Markerink wist zijn voordeel om te zetten in materiaalwinst. Toen de zwarte dreiging door stukkenruil was ontzenuwd, legde Hedzer zijn koning om. De stand was weer gelijk: 1-1. Riemer ruilde een stel stukken, waardoor een lopereindspel op het bord verscheen. De gelijkveldige lopers brachten Riemer tot wanhoop. Hij had zijn prachtig opgezette partij als een kaartenhuis in elkaar zien storten. Pegasus stond weer voor. Het aantal toeschouwers rond de borden nam zienderogen toe, en daarmee het aantal decibellen. Harry Mulder haalde het punt makkelijk binnen, hoewel hij daar de volle tijd voor nodig had. Weer gelijk: 2-2.

Aan bord 8 had Frank een volle toren geincasseerd. Zijn tegenstander wist van geen opgeven. Gelukkig wist Frank snel aan te tonen dat dit na-spel niet in de tweede klasse thuis hoort. ZSG leidde met 2-3. Gijs had zijn pion weer ingeleverd en zag zijn stelling langzaam verslechteren. Eile wilde de Scandinavische stelling met geweld openbreken. Hij had echter te veel tijd verbruikt om alles goed te kunnen inschatten. Toen Harry een kwaliteit won, was ook deze partij beslist in het voordeel van de bezoekers: 2-4.

Het eerste matchpunt was in de pocket. Maar hoe verging het Peter en Gijs? Peter zag twee vervaarlijk oprukkende, verbonden vrijpionnen komen. Tegenstander Kees Pilon had echter nog maar één toren tegen Peters paard en loper. Peter had ook nog eens weinig tijd. Gijs verloor geruisloos in de commotie die zich op bord 6 voltrok. Kees zag de winstweg niet!

De toren werd geruild tegen de loper (was nog goed), maar om dan gewoon twee vrijpionnen cadeau te doen? Peter nam, met beide vlagjes in top, de felicitaties in ontvangst. Onverwacht werd het 3-5, waarmee ZSG de eerste twee matchpunten mee naar huis nam. Er werden al meer bordpunten mee naar huis genomen dan dat er in de twee vorige wedstrijden als totaal waren behaald.

Volgende wedstrijd is vrijdag 16 januari, thuis tegen Heerde. Weer een vier-punten-wedstrijd.

Pegasus 1         1650  -     ZSG 3                    1693              3-5
Vincent van Elburg      0 uit 1
Frank Bijleveld         1 uit 1

Overgenomen van www.zwols-sg.nl

Bekijk ons overzicht van de externe competitie of bekijk het overzicht in Netstand voor het eerste team en het tweede team.