44 jaar partnerschap tussen Zwolle en Lünen wordt bezegeld met veldslag

02 jun 2007 13:17 | Geplaatst door Bernard | Geen reacties | Reageer

Wijkcentrum De Weijenbelt in Berkum stond zaterdagmiddag in het teken van een sportieve ontmoeting tussen de schaakclubs SV Pegasus uit Zwolle en Schachfreunde Lünen, uiteraard uit Lünen.

Voorafgaand aan de strijd op de 64 velden van het schaakbord, werden de Duitse gasten officieel ontvangen in het stadscentrum. In café De Beurs op het Grote Kerkplein zorgden wethouder Jacco Cnossen en Adri Wever, voorzitter van de Stichting Partnerschap Zwolle-Lünen, voor een passende opening bij ‘Kaffee und Kuchen’.

De heer Cnossen benadrukte de goede banden tussen Zwolle en Lünen, die inmiddels al 44 jaar elkaars partnerstad zijn. Met name de aanwezigheid van een flink aantal jeugdleden van de Duitse club verheugde hem, omdat de jeugd tenslotte moet zorgen voor het behoud en de verdere uitbouw van de vriendschappelijke verhoudingen tussen Zwolle en Lünen.

Uiteraard wenste hij de Duitse gasten veel plezier en sportief succes toe voor de rest van de dag.

Aansluitend kreeg het gezelschap een stadswandeling aangeboden, die vanwege de tijd helaas beperkt moest blijven tot het hart van de stad. Onder de deskundige leiding van de welbespraakte heer Assies, in wie menige Zwollenaar zijn vroegere leraar Duits zal herkennen, maakte men kennis met de belangrijkste gebouwen in de binnenstad en de rijke historie van Zwolle.

Het hoogtepunt van de dag was natuurlijk de schaakwedstrijd. Nadat iedereen van een eenvoudige, maar voedzame lunch had genoten, werden de spelers naar speelsterkte ingedeeld en kon de krachtmeting beginnen. Twee uur later was de strijd gestreden. De schaakvrienden uit Lünen bleken aan het langste eind te hebben getrokken met 7 ½ – 5 ½ en Pegasus moest berusten in de eervolle nederlaag. Een troost was de schitterende overwinning van Bernard Holtrop op het eerste en sterkste bord.

De wisselbeker, speciaal voor de gelegenheid ter beschikking gesteld door de burgemeester van Lünen, kon dus meteen weer mee terug.

SV Pegasus kreeg van de enthousiaste tegenstanders een uitnodiging om in het lustrumjaar 2008 revanche te komen nemen in Lünen.

door Rob van Diermen.
Zie ook de fotos van Rolf Giesa